Ofte stilte spørsmål

Her finner du svar på de vanligste spørsmålene vi får, både av medlemmer og andre som vurderer å begynne å trene hos oss.

Finner du likevel ikke svaret på det du lurer på, kontakt oss enten på e-post, telefon eller ved å spørre betjeningen under betjente åpningstider. Du finner kontaktinformasjon nederst på siden.

Medlemskap

Hvordan blir jeg medlem?

Innmelding kan enten gjøres på senteret i medlemservice-automatene som står plassert ved inngangen eller her. Hvis man melder seg inn på nett, trenger du bare hente medlemskort fra automaten neste gang du ønsker å trene. Automaten er operativ i hele åpningstiden vår. Du får tilgang til senteret umiddelbart etter innmelding.

Kan jeg trene på begge sentre?

Ja, du kan trene både i Råde og Sellebakk uten ekstra kostnad. Medlemskortet ditt fungerer automatisk på begge steder.

Hvordan avslutter jeg medlemskapet?

Logg deg inn på Min side med e-postadressen og passordet du valgte ved innmelding. Velg "avslutt mitt medlemskap". Merk: Oppsigelse pr. telefon eller e-post er ikke gyldig. Ved oppsigelse skal man motta en bekreftelse pr. e-post umiddelbart. Du er selv pliktig til å kontakte oss dersom bekreftelsen uteblir. 

Hvor lang er oppsigelsestiden?

Expressgym har én måneds oppsigelsestid. F.eks: oppsigelse gjort i november gjør at siste betaling er i desember og man kan trene ut desember måned.

Hvordan fryser jeg medlemskapet mitt?

Du kan søke om å fryse ditt medlemskap under særskilte omstendigheter, som gjør at du ikke kan benytte ditt medlemskap i en gitt periode på Min side. Fryseperioden er minimum 1 måned og maksimum 6 måneder. Fryseperioden gis i hele kalendermåneder og må legges inn minst to dager før ønsket fryseperiode, ideelt sett før den 1. i måneden da forfallsdatoen på månedsavgiften er den 1. i måneden.
Frys av medlemskap vil ikke innvilges med tilbakevirkende kraft. Dokumentasjon som sykemelding, attest fra lege/helsestasjon, bekreftelse fra arbeidsgiver/studiested skal vedlegges søknaden om frys og være spesifisert med fra og til dato. Merk: du er selv pliktig til å kontakte Expressgym dersom bekreftelsen av frys på e-post uteblir.

Jeg skal på ferie, kan jeg fryse medlemskapet mitt?

Medlemskapet kan ikke fryses i forbindelse med egen ferieavvikling. Å fryse medlemskapet gjøres kun på følgende grunnlag: Sykdom/operasjon, svangerskap, utstasjonering i jobb, studier eller militærtjeneste. Frys krever dokumentasjon som viser frysegrunn.

På senteret

Er det betjening tilstede på senteret?

Expressgym har egne betjente åpningstider hvor resepsjonen er åpen. På denne måten reduserer vi personalutgifter og kan dermed ha mer fokus på utstyr og fasiliteter. Det er imidlertid ofte ansatte tilstede i form av instruktører og personlige trenere, men disse vil ikke kunne ta i mot henvendelser vedrørende medlemskap e.l. Du finner informasjon om betjente åpningstider under det enkelte senter. Det er for øvrig alltid mulig å melde seg inn og kjøpe drop-in time ved hjelp av medlemsservice-automatene våre ved inngangen.

Kan barnet mitt være med på trening?

Av sikkerhetsmessige årsaker har barn ikke adgang til senteret, heller ikke ifølge med voksen.

Hva skal jeg ha på meg når jeg trener?

Vi ber alle bruke rent treningstøy samt rene innesko på trening. Bruk et håndkle på apparatet, så blir det hyggeligere for neste person. Det er ikke tillatt å trene i bar overkropp, eller utringet singlet, sports-BH/magetopp.

Kan jeg ta en titt på senteret før jeg melder meg inn?

Absolutt! Vi viser deg gjerne rundt og svarer på evt. spørmål du måtte ha i våre betjente åpningstider. Ønsker du imidlertid å trene, må du kjøpe en drop-in i medlemsservice-kiosken.

Kan jeg prøve Expressgym?

Du er velkommen til å teste oss ut ved å kjøpe en drop-in-time på medlemsservice-kiosken ved inngangen. Drop-in er tilgjengelig i hele senterets åpningstid. En drop-in koster kr. 150 og varer ut dagen. Dersom du velger å melde deg inn innen 7 dager, vil beløpet bli automatisk tilbakebetalt til bankkortet du betalte med. Obs! Dette krever at du bruker samme e-postadresse ved innmelding som ved drop-in.

Jeg har glemt noe på senteret, hva gjør jeg?

Vi samler inn og lagrer det meste av gjenglemte klær og gjenstander i en begrenset periode. Ta kontakt med oss i betjente åpningstider, så tar vi en kikk.
NB! Det er ikke anledning for å la sko og andre personlige eiendeler bli igjen på senteret etter trening. Uavhentede eiendeler vil bli levert inn til veldedige formål etter 4 uker.

Gruppetrening og booking

Kan jeg prøve en gruppetime?

Det er fullt mulig! Ring eller send en e-post til post@expressgym.no og oppgi hvilke(n) time du ønsker å delta på. Så sant det er plass på timen, booker vi deg opp som gjest. Når du kommer til senteret, kjøper du en drop-in time (150,-) på medlemsservice-kiosken ved inngangen. Dersom du melder deg inn med samme e-postadresse innen 7 dager, blir beløpet automatisk refundert.

Hvilke regler gjelder for booking og avbestilling av gruppetimer?

Se info under Bookingregler.

Hva må jeg gjøre for å bli med på gruppetimer?

For å delta på gruppetrening på Expressgym Sellebakk må man ha "Tillegg for gruppetrening" aktivert på Min side. Endringen er gyldig fom. månedsskiftet. Ønsker du imidlertid å få tilgang umiddelbart, kontakt oss på post@expressgym.no.

Har Expressgym Råde gruppetrening med instruktør?

Nei, av plasshensyn tilbyr vi dessverre ikke gruppetrening i Råde. Medlemmer ved Expressgym Råde kan imidlertid delta på gruppetimer ved Expressgym Sellebakk ved å aktivere tillegg for gruppetrening på Min side.

Betaling

Jeg har fått nytt bankkort. Hva gjør jeg?

Du kan enkelt registrere ditt nye bankkort på Min side ved å trykke "Registrer nytt betalingskort".

Jeg har mottatt en purring eller inkassovarsel fra Collectio, hva gjør jeg?

Dersom vi ikke lykkes med å belaste betalingskortet ditt, blir kravet automatisk overført til Collectio i slutten av hver måned. Dette er da å anse som en førstegangspurring, og kravet i sin helhet må betales til Collectio. Hvis betaling uteblir, vil kravet til slutt gå videre til inkasso. Dersom du mener kravet er feilaktig, kontakt oss på post@expressgym.no, så ser vi på saken.

Jeg får feilmelding når jeg forsøker å registrere betalingskortet.

Vårt betalingssystem aksepterer de aller fleste bankkort med kontrollsiffer (CVC) bak. Vi opplever likevel at et fåtall av medlemmer med bankkort fra Sparebanken Vest, Handelsbanken og Danske Bank får problemer ved registrering.

Hvis dette gjelder deg, anbefaler vi å forsøke et annet betalingskort og/eller prøve igjen litt senere. Hvis du fortsatt får problemer, kontakt oss på post@expressgym.no, så prøver vi å finne en løsning.

Arbeidsgiveren min betaler for treningen. Hva gjør jeg?

Dette kan løses ved å legge til arbeidgivers betalingskort ved innmelding eller i etterkant av innmelding på Min side. Alternativt kan du betale medlemskapet med ditt eget kort, og be om å få treningsavgiften delvis eller helt refundert av arbeidsgiver. Du finner kvittering for innbetalt treningsavgift på Min side under "Betalinger og kjøp". Du kan der velge å laste ned enkeltbetalinger som pdf, eller merke flere og laste ned disse i én pdf-fil.

Kan jeg endre hvilken dato kortet mitt belastes?

Nei, dessverre. Trekket genereres automatisk og det er derfor ikke mulig med ulike trekkdatoer. Dersom betalingen ikke går gjennom den 1. i måneden, vil systemet forsøke å trekket beløpet hver dag inntil betalingen går gjennom, eller går til purring.

Hvilke betalingsmåter tilbyr dere?

Vi tilbyr i hovedsak kun betaling med bankkort. Ved innmelding registrerer du kortet ditt og betaler da innmeldingsavgift samt treningsavgift for resterende dager av måneden. Videre betalingstrekk utføres den 1. hver påfølgende måned og gjelder trening for inneværende måned.

Inngang og utgang

Medlemskortet mitt fungerer ikke, hva gjør jeg?
  • Dersom du står utenfor inngangsporten:
    • Se hva som står på skjermen ved porten. Vanlige årsaker kan være utestående betaling, inaktivt medlemskap etc. Du kan også sjekke status ved å logge deg inn på medlemsservice-kiosken.
  • Dersom du står innenfor inngangsporten, og ikke kommer ut:
    • Vanlige årsaker til dette kan være at kortet ditt ikke er registrert inn, eller at kortet ditt allerede er registrert ut. Det er derfor svært viktig at du kun bruker medlemskortet til egen inn- og utpassering. Skulle uhellet likevel være ute, kontakt vår vakttelefon på: 69 01 79 66.
Kan andre låne mitt medlemskort?

Nei. Ditt medlemskap og medlemskort er personlig. Det er ikke tillatt å slippe inn andre eller låne bort medlemskortet når man selv ikke bruker det. Dette gjelder også innad i familie. Misbruk vil føre til bot og midlertidig utestengelse. Gjentatte misbruk vil føre til umiddelbar utestengelse fra senteret. Kjenner du noen som vil prøve oss, tilbyr vi kjøp av drop-in til 150,- fra medlemsservice-automaten i hele vår åpningstid.

Jeg har glemt medlemskortet mitt. Hva gjør jeg?

Du må alltid ha med deg det personlige medlemskortet ditt til trening. Det er i utgangspunktet det eneste som gir deg adgang til senteret. Det er ikke tillat å slippe inn andre med sitt medlemskort, uavhengig om de er medlem eller ikke. Ved misbruk av medlemskortet sitt, vil man få en skriftlig eller muntlig advarsel, og hvis misbruket vedvarer, kan det bli straffet med bøter og midlertidig utestengelse. Det er mulig å kjøpe et nytt kort i medlemsservice-automaten. Nytt kort koster kr. 100,-.

Jeg har mistet medlemskortet mitt. Hva gjør jeg?

Du kan kjøpe et nytt kort i medlemsservice-automaten ved inngangen. Nytt kort koster kr. 100,-